دسته‌بندی نشده

صنعت پتروشیمی در ایران قدمت ۵۰ ساله دارد و به دهه ۱۳۳۰ شمسی باز می‌ گردد. در اواخر این دهه، وزارت اقتصاد به منظور گسترده کردن صنعت پتروشیمی در کشور، بنگاه شیمیایی کشور را تأسیس و این شرکت در ۱۳۳۷ شمسی طرح احداث کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس را به اجرا گذاشت، بنابراین از آنجا که رشد این صنعت نیازمند فعالیت های تخصصی گسترده تر وهمچنین تخصصی تر و هماهنگ با صنعت نفت و گاز بود دراسرع وقت به  ضرورت ایجاد سازمانی برای توسعه و هدایت صنعت پتروشیمی معلوم شد و به همین سبب در ۱۳۴۲ خورشیدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مالکیت دولت و تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران تأسیس و تمام فعالیت های مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی در این شرکت متمرکز شد.

تاریخچه صنایع پتروشیمی در ایران

اولین مرحله توسعه اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی که  شامل توسعه صنعت را شامل می شد در قالب سه نقشه عمرانی در سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۵ خورشیدی اجرا شد که حاصل آن تامین نیاز داخلی به کودهای شیمیایی و مواد پایه پتروشیمیایی و شیمیایی و احداث مجتمع های پتروشیمی متعدد از جمله بندرامام که به ایران ـ ژاپن معروف شد، فارابی (ایران نیپون)، خارک، پازارگاد، کربن اهواز(ایران)، رازی (شاهپور) و طرح های توسعه پتروشیمی شیراز بود.

به هرحال برای رسیدن به این هدف اقدامات متفاوتی  اجرا شد اما تشدید شدن تحریم ها از اواسط دهه ۱۳۸۰ خورشیدی و چالش های داخلی صنعت پتروشیمی همچون نحوه خصوصی سازی و قیمت خوراک و مسایلی از این دست، توسعه این صنعت را با دست اندازهای جدی مواجه ساخت. با این وجود مزیت های بی بدیل توسعه صنعت پتروشیمی در ایران که در دسترسی به خوراک کافی، منابع آب و مبادی صادراتی مناسب خلاصه می شود، موجب شد تا همچنان پتروشیمی ایران رتبه دوم منطقه را در اختیار داشته باشد و در جلوگیری از خام فروشی در کشور نیز نقش مهمی ایفا کند

تاریخچه صنایع پتروشیمی در ایران

در تیرماه1392 شورای عمومی کشور اعلام کرد، هشتم دی به عنوان روز صنعت پتروشیمی در روزشمار کشور به طور رسمی ثبت شده است. این موقعیتی مثبت در مجموعه نفت از زمان ملی شدن صنعت نفت و ثبت ۲۹ اسفند به عنوان روز ملی شدن این صنعت تاکنون سابقه نداشت. به همین دلیل پس از بررسی چگونگی ثبت رسمی این روز در تاریخ پتروشیمی کشور اطلاع حاصل شد، ایده اختصاص روزی به نام روز صنعت پتروشیمی نظری بود که یکی از کارشناسان باسابقه این شرکت حدود ۸ سال پیش در مقاله ای ارایه و در روزنامه های آن زمان منتشر کرده بود. پیشنهاد نام گذاری روز پتروشیمی نخستین بار به وسیله عبدالرسول دشتی از کارشناسان با سابقه پتروشیمی ارایه شد و سپس با نظر مثبت مدیرعامل پتروشیمی مجموعه ای از واحدهای این شرکت اقدامات اداری و پیگیری های لازم برای تایید مقامات مسوول و ثبت رسمی آن را انجام دادند.